de geschiedenis van Heuvelmans Architecten 1950-1980

Het verhaal over de carriere van Peter Heuvelmans bestrijkt een periode van maar liefst 40 jaar. Wij beschrijven op deze pagina het werkzame leven van Peter vanaf zijn jeugd in Brazilie tot de mega-villaprojecten die tegenwoordig door het bedrijf Heuvelmans Architecten BV worden uitgevoerd.

1950-1960: Brazilië
In de afgelopen dertig jaar heeft Peter Heuvelmans zich geprofileerd als een van de meest grensverleggende interieurarchitecten van Nederland. Zijn ontwerpdrang werd reeds op jonge leeftijd aangewakkerd en ontwikkeld door zijn vader die meubelfabrikant was. Wanneer in de Tweede Wereldoorlog de meubelfabriek van vader Toon gebombardeerd wordt, besluit deze met zijn gezin te emigreren naar Brazilië. In de hier nieuw opgerichte meubelfabriek brengt hij zoon Peter op jonge leeftijd de kneepjes van het vak bij. "Mijn vader had licht dictatoriale trekjes. Ik moest als elfjarige al de tekeningetjes die ik maakte zelf proberen uit te voeren. Later pas realiseerde ik me dat deze benadering natuurlijk van onschatbare waarde is geweest voor mijn basis als ontwerper".

1960-1970: terug naar Nederland
In aansluiting op de praktijkervaring die hij thuis ondervindt, ontwikkelt Peter Heuvelmans zijn basis verder aan de Academie van Sao Paulo. Het gezin keert begin jaren '60 na dertien jaar Zuid-Amerika terug naar Nederland en Peter voltooit de opleiding van de Braziliaanse "paters" zoals hij ze zelf noemt, aan een Nederlands academie. In de avonduren, want overdag is hij als ontwerper werkzaam bij diverse gespecialiseerde bedrijven in interieurarchitectuur en betimmeringen.

1970-1980: De weg naar zelfstandigheid
Net als zijn vader voelt Peter Heuvelmans eveneens de drang om zelfstandig te gaan werken. In 1968 richt hij zijn eigen bureau op en kan
hij meteen al de eerste successen op zijn conto bijschrijven. In een tijd dat de Nederlandse interieurs nog gekenmerkt worden door uniform zwaar massief eiken, start Heuvelmans als een van de eersten een soort kruistocht. Als avantgardist wil hij laten zien dat het ook allemaal anders kan. Lichter, kleurrijker en frisser. Zijn profilering naar buiten begint met zijn zaterdagse pagina in het Eindhovens Dagbad waar hij onder de titel "Het seriehuis lang stiefkind in de interieurarchitectuur" inrichting voorzetten laat zien dat een doorzonwoning ook leuk ingericht kan worden. ?Het waren interieurs voor jonge mensen, vertelt hij. Ik gaf suggesties hoe je voor zo'n 7.500 gulden destijds een complete kamer verantwoord kon inrichten.
In feite een beetje de voorloper van de Ikea-filosofie". Zijn inspanningen leiden tot een redacteurschap bij het tijdschrift Eigen Huis & Interieur, een taak die hij ruim twaalf jaar met veel toewijding op zich neemt. Maar ook Hilversum pikt zijn spraakmakende visies op en Heuvelmans komt in het televisie programma NOS-Kiosk met Karel Prior, met een rubriek onder dezelfde titel als in de krant. Heuvelmans toont in elke uitzending modelkamers. Voor die tijd zijn het stuk voor stuk gewaagde voorzetten, waarbij hij toepassingen van ultra-moderne materialen in een high-tech omgeving allerminst schuwt. Een uitnodiging van de directie van Interieur Kortrijk '74 om een funktionele, estetische en betaalbare woning te ontwerpen met eigen meubelen en met die van exposanten werd een gigantisch succes, wat zich over de hele wereld via publicaties verspreidde. Zijn naam raakt daarmee gevestigd als een van Nederlands avantgardistische topontwerpers. En de Nederlandse meubelindustrie verdringt zich om Peter Heuvelmans binnen haar gelederen te halen.

De Kasbah van Pastoe en het Nova Ecclectica programma Uit deze tijd stamt onder meer zijn wereldberoemde ontwerp van de 'Kasbah'(1977), het kastsysteem van Pastoe. Revolutionair voor die tijd, aangezien het midden zeventiger jaren reeds volgens modulaire principes opgebouwd was. Koppelbaar tot in het oneindige. Om te illustreren dat koppelen ook in de hoogte kan, stapelt hij bij wijze van "gag" op de meubelbeurs '81 in Utrecht de Kasbah-kasten tot aan het plafond van het beursgebouw. Verwonderde reacties en een vermelding in het Guiness book of records voor de 'hoogste kast ter wereld' zijn het resultaat. Maar Heuvelmans maakt niet alleen naam met zijn ontwerpen voor Pastoe. Zijn productiviteit lijkt grenzeloos en merken als onder andere Castelijn, Durlet, Belgo Chrom, Arflex en Beco nemen zijn ontwerpen op. Daarnaast ontwerpt hij ook open haarden voor diverse bekende fabrikanten en zelfs een eigen meubellijn voor V&D. Toonaangevende bladen als Domus, De Architect en CasaVogue besteden uitgebreide artikelen aan de grensverleggende meubel-ontwerper uit het Brabantse land.

Het wellicht meest spraakmakende ontwerp uit deze tijd - en door zijn tijdloze karakter nog steeds een unicum - is ongetwijfeld zijn "Nova Ecclecta"-programma, voor het eerst gepresenteerd tijdens de Bienale ‘80 in Kortrijk. Heuvelmans laat daarmee als een soort ?protestsong? zien dat het materiaal eiken ook op een totaal andere manier gebruikt kan worden. Hij patineert het eiken van slanke ontwerp wit en combineert het met kussens in prachtige kleurcombinaties. Het verwerft zelfs een plaatsje in het Queen Elisabeth Museum in Londen.